איך לבנות מערכות תמיכה טובות שיקלו עליך ויצרו לך שקט?

עודכן ב: 17 נוב 2019

בהתחלה לא להסכמתי לבקש עזרה. כי אם אני צריכה עזרה לטפל בבת שלי = שאני לא מסוגלת לבד.

וזה כמובן אומר שאני לא אמא מספיק טובה עבורה.

נבהלתי ממה יחשבו אלי? איזה אמא אני שלא מסוגלת לטפל בבת שלה?

איזה חלשה אני שאני צריכה עזרה. אז סתמתי את הפה והתמודדתי לבד.


למרות ההורמונים וחוסר השינה משהו מהכלים שלי בכל זאת חילחל לתוך התודעה-

"מי שצריכה להוכיח, זו מי שיש לה או מי שאין לה?" עלתה השאלה בקולו של המנחה שלי. בום. האסימון נפל. בלבקש תמיכה יש כוח. לבקש תמיכה זה ביטוי של אומץ. ואפילו ביטוי של אהבה.


מערכות תמיכה.

אני חכמה בדיעבד. היום אני יכולה להגיד שוואלה הייתי יכולה להכין לי מראש את מערכות התמיכה שלי. לבחור מי איך כמה ולמה וגם להכין אותם לזה יותר טוב.

להכין את עצמי לזה יותר טוב. וליצור לעצמי בתחילת הדרך חוויה הרבה יותר טובה של הורות.

הרי הכלים כולם היו שם, דברים שהכרתי ויישמתי בתחומים אחרים בחיי, רק שלא השכלתי להבין שיש לי צורך בהם גם כאן.

כשקלטתי, בניתי אותם תוך כדי.


אז מה זה בעצם מערכות תמיכה? ויותר חשוב, איך אפשר לבנות מערכות תמיכה טובות שיקלו ויצרו שקט?

יש כמה סוגים של מערכות תמיכה:

1. מערכת תמיכה שמחליפה אותי ומפנה לי זמן ו/או חוסכת לי מאמץ. למשל:

· עוזרת הבית שבאה ומנקה במקומי.

· אמא שלי שמבשלת לי או חמי וחמותי שדואגים לי לאוכל, זה אותו דבר כי בסופו של יום אני לא הייתי צריכה לעמוד ולבשל.

· מטפלת/ גן- מערכת תמיכה שמפנה לי זמן לחזור לעבוד.

· בייביסטר – שמאפשרת לי לצאת לדייט זוגי.

· בעלי שנותן לקטנה חלב שאוב בלילה כדי שאני אוכל לישון.

כל זה זה אנשים שעושים במקומי כדי שאני אתפנה לדברים אחרים.


מערכת שותפה, שבאה לעשות איתי ביחד.

· בעלי שביחד איתי מקלח/ מרדים את הילדה

· מטפלת/ סבתא/חברה שבאה להיות איתי כמה שעות ולעזור לי.

זו מערכת של שותפות ועזרה הדדית העשיה היא ביחד.


מערכת תמיכה שבאה ללמד

לקטגוריה הזו יכולות להיכנס למשל:

· יועצות הנקה

· יועצות שינה

· מדריכות לווי התפתחותי

· מדריכות עיסוי תינוקות

· מלוות אחרי לידה/ דולה פוסט פארטום.

זו מערכת תמיכה שמלמדת ומעניקה כלים, ולרוב היא מושתתת על מקצועיות (אבל לא רק).


מערכות תמיכה טובות נבנות על יתרון במה אני טובה, לעומת במה מישהו אחר טוב במקומות שהם לא הצד החזק שלי.


דוגמא 1- אם נניח לרגע שאני בשלנית נוראית (אני באמת בשלנית נוראית). כשהקטנה שלי התחילה לאכול מוצקים היא פשוט לא אהבה את מה שהכנתי לה (ובנינו בצדק). נתתי לאמא שלי להכין לה אוכל- גם כי אמא שלי אוהבת ונהינת לבשל וגם עושה את זה היטב. יש לה יתרון על פני במקום שאצלי הוא לא צד חזק. זו מערכת תמיכה טובה ונכונה.


דוגמא 2- אני אישה של בוקר, אין לי בעיה להתעורר גם ב 5 אם צריך (עדיף שלא, אבל לפעמים צריך). בערב אני ממוטטת. אחרי 22:00 אין עם מי לדבר. בן זוגי לעומת זאת הוא ציפור לילה. כך שחילקנו בינינו את הקימות- הוא קם במחצית הראשונה של הלילה, זמן שהוא בכל מקרה ער. ואני קמה במחצית השניה ובבוקר.

להשתמש ביתרונות היחסיים שממילא קימים בכל אחד מאיתנו.

יש אנשים שיש להם יותר זמן מאיתנו, יותר ידע, יותר יכולת, יותר כישרון, יש להם יתרון פיזי מסויים או יתרון חומרי מסויים... או סתם נמצאים במקום הנכון בזמן הנכון וזה בדיוק מסתדר.

החוכמה הגדולה במערכות תמיכה היא להבין איזה צרכים יש לי ואיזה סוג של מערכת תמיכה יכולה לעזור (חליפית/ שותפות/ מלמדת) ולמי יש את היתרון היחסי שיכול למלא את התפקיד ולהיות המערכת תמיכה הנדרשת.

אז כדי לבנות אותם אשאל את עצמי: 1. מה הצורך שלי? 2. מה יכול לעזור? 3. למי יש את היתרון היחסי הנדרש כדי לעזור? אחרי שמצאתי את התשובות לשאלות יש שלב אחרון ולא פחות חשוב והוא לעשות תאום ציפיות עם הצד התומך- מצד אחד שיבין מה הציפיות ומצד שני יגיד מה הגבולות שלו

אחרי לידה זו תקופה מאתגרת, ובאמת נחוץ שיהיו לנו מערכות תמיכה נכונות. חשוב לא תוותרי על זה!




0 צפיות

בואי נדבר


מוזמנת ליצור איתי קשר בטלפון 

אפשר גם לשלוח הודעה לוואטסאפ (כן, גם אם עכשיו אמצע הלילה ובדיוק התעוררת להניק) אפשר לשלוח הודעה בכל שעה ואחזור בשעות הפעילות

 

ואפשר גם להשאיר הודעה פה באתר: