עיפות וסטרס לא מוסברים?

זוללת את האנרגיה ומפריעה לתפקוד- האפלקציה הפנימית שכנראה לא שמת לב עליה:

אפליקציית ה'אם-אז'



'אם-אז' זו אפליקציה שרצה לנו כל הזמן ברקע. זו אפלקציה שבמקור באה לשמור עלינו מקטסטרופות ועוזרת לנו כביכול להימנע מהגרוע מכל.


הבעיה עם אפלקציה שרצה כל הזמן ברקע, בטח כזו שרואה שחורות, זה שיש לה תופעות לוואי קשות-

היא מעייפת, מתישה, פוגעת ברכוז, בתפקוד, בשינה, מעלה רמות סטרס ויוצרת דאגות.


בנוסף לשלל תופעות הלוואי הנ"ל ואחרות, יש לאפלקציה הזו גם באגים:

1. היא מריצה שוב ושוב תרחישים שכבר הסתיימו ונגמרו.

2. היא לא באמת מפרידה בין עיקר לטפל. לכן יכולה לעבוד שעות על תרחישים לא משמעותיים או לא ראליים.

3. היא לא באמת מצליחה ללמוד משהו אפקטיבי מהרצת התרחישים, ולרוב ברגע האמת כל מה שמערכת האם-אז התכוננה אליו "הלך לפח" (היכולת לבחור את התגובה ולא להגיב באוטומט זה בר שינוי, אבל לפוסט נפרד).


ברמת ההתמודדות היומיומית עם האפליקציה ותופעות הלוואי שלה אנחנו רואים שני קשיים עקריים:

1. האפלקציה היא חלק ממערכת ההפעלה ולכן לא ניתנת למחיקה. היא תמיד תהיה שם.

2. האפלקציה רצה ברקע ואין מספיק מודעות ותשומת לב למה היא מריצה או לכמה היא שואבת מאיתנו.



מה יכול לעזור?

אנשים מעידים שאחד מהדברים שהכי עוזרים זה מדיטציה:

* מכיוון שהיא מלמדת להיות בכאן ועכשיו.

* כי באופן כללי היא מורידה רמות סטרס.

* בגלל היכולת שלה לעזור לזהות את המחשבות שעולות במקום שהן ירוצו ברקע בלי שנשים לב.


לגבי הסעיף האחרון, אנשים מעידים שהמודעות למנגנון עוזרת להתמודדות ולראות עד כמה מגוחכים לפעמים התרחישים הדמיוניים שהמערכת מייצרת.

אחת העצות היא שכתיבה של תסריט האם-אז כמו איזה סרט יום הדין עוזר לראות את הגיחוך שבדבר, ומוריד מהעוקץ ומהעומס שזה מייצר, ומכניס לפרופורציה.


מדיטציה זה רק דבר אחד פשוט שאפשר לתרגל בבית לבד, בעזרת אפליקציות, או ללכת ללמוד, וזה לא גוזל הרבה זמן מהיום שלנו. בתרגול יומיומי והתמדה מדיטציה יכולה לשנות המון.

מדיטציות זה מעולה ועם זאת לא מתאים לכולם ובאופן יחסי עובד לאט ומצריך התמדה (כמו הרבה דברים טובים בחיים).

לכן יש עוד דרכים, דברים שאפשר לעשות כדי להקל במצבים שאנחנו מזהים את העייפות, הסטרס, המחשבות שיוצרות את הלופ הזה של האם-אז.

אני אישית בקליניקה רואה הצלחה גדולה עם הרפואה הסינית, במיוחד כשיש שילוב בין הטיפול ברפואה סינית שמעלה אנרגיה, מרגיע, עוזר לשינה, לעיפות, ויכול להרגיע מחשבות שרצות בלופ, לבין כלים מעולם האימון שנותנים התיחסות למיינד ולעשיה.