top of page

איזון הורמונלי בגיל המעבר

סיפור מקרה

היא מתעוררת עם גל חום שמציף אותה, הכרית שלה רטובה איפה שהיה העורף שלה עד לפני רגע. היא ממתינה לגל החום שיחלוף ומסתכלת על השעון, 4:27. היא מבינה שכבר לא תצליח לחזור לישון הלילה.

זו כבר התעוררות שלישית שלה. והיא רואה איך עוד יום הולך לעבור בעייפות ובלי אנרגיות…

גל החום חלף ופתאום היא מרגישה את הקור של ינואר בכל האזורים שעד לפני רגע היו חמים ומזיעים.

זה כבר ככה תקופה, גלי החום רק מחמירים ושנת הלילה פחות ופחות טובה…

היא תוהה אולי באמת הגיע הזמן להורמונים שהרופא הציע לה?

היא נמנעה מהם כל כך הרבה זמן, אבל אולי כבר אין ברירה

ועדיין "מנקר" לה שאולי יש אופציה אחרת?


במצב הזה היא הגיעה אלי, תקוה אחרונה רגע לפני ההורמונים.

אחרי הטיפול הראשון היא שלחה:

בוקר טוב!

ישנתי ממש טוב והתעוררתי בלי גל חום! איזה כיף!!

היא הבינה שזה עוזר והתמידה, באה לטיפול, לקחה צמחים, השקיעה בעצמה.

מהר מאוד ההודעות בבקרים הפכו מ"הלילה עבר ממש טוב! בלי גלי חום כמעט!" ל"ישנתי מעולה!! בלי להתעורר בכלל" ו"בוקר מצויין אחרי שנת לילה טובבההה!!! כמעט 7 שעות בלי להתעורר! איזה כיף וכמה אנרגיות זה נותן להמשך היום”.

מה קורה בגיל המעבר

התלונות הנפוצות ביותר של גיל המעבר הן גלי חום יובש (בעור, בפה, בנרתיק) והפרעות שינה גיל המעבר הוא שם כללי לתקופה שמגיעה אצל כל אישה בזמן אחר, זו תקופה שלרוב מגיעה סביב גיל 50 זוהי תקופה בה יש שינוי הורמונלי בגוף, ירידה של אסטרוגן – אותו הורמון נשי שלוקח חלק מהותי בפריון ובמחזור הנשי. לכן איתו נעלמים גם המחזורים לרוב בהדרגה- תדירות הווסתות יורדת עד להפסקה.

חשוב לדעת: מגיל זה ואילך הסיכוי של נשים לקבל התקפי לב זהה לזה של גברים.


גלי חום

למרות המיתוס שגלי חום מגיעים רק בערב, גלי חום יכולים להגיע בכל שעה של היום. אומנם שכיחותם עולה בשעות הערב בגלל הירידה בyin. הYIN הוא החלק המזין של הגוף והזמן שלו הוא בשעות הערב והלילה ולכן אם אין הזנה של YIN נרגיש את זה יותר בשעות הערב והלילה אך כאמור זה לא מחייב כלל.


יובש בגיל המעבר- בגלל אותו YIN שהזכרתי בגלי החום שתפקידו להזין חלק מתפקידיו זה גם ללחלח. חוסר לחלוח של הרקמות בה לידי ביטוי בעיקר במקומות כמו העור, השיער, העיניים, הפה וגם הנרתיק ולכן הרבה נשים באות לטיפול דווקא על תלונות של יובש, יובש בנרתיק שיכול גם ליצור כאבים ואי נוחות בקיום יחסים.


הפרעות שינה בגיל המעבר- אחת מההתבטאויות הנפוצות היא שינה קלה יותר בלילה, התעוררויות מרובות, צורך לקום לשתות/ להרטיב את הגרון בלילה מה שלפעמים מוביל גם לקימה למתן שתן. וההתעוררות מוקדם בבוקר עם קושי לחזור לישון. כל אלה הם חלק מאותו חוסר של YIN שאינו שם להזין בזמן של הyin -זמן הלילה.

תופעה נפוצה נוספת שיכולה להופיע בגיל המעבר היא דלקות חוזרות בדרכי השתן.

*כל התופעות יכולות להופיע גם בגילאים מוקדמים יותר וגם בגילאים מאוחרים יותר והן לא ייחודיות וספציפיות לגיל המעבר, חלק מהתופעות אף אופייניות אצל גברים בגילאים שונים.


אבחנה- אבחנה של גיל המעבר נעשית ע"י רופאת נשים ו/או אחרי בדיקה של פרופיל הורמונלי. יש נשים שחוות מנופאוזה מוקדמת ואת זה רואים בבדיקות הפרופיל ההורמונלי.

רוב הנשים מרגישות על עצמן את השינויים אך לא צריכות התערבות חיצונית כלשהי ולכן ממשיכות ללכת לרופאת הנשים רק לבדיקות שבשגרה.


הטיפול

הטיפול הרפואי המערבי כולל בתוכו מתן הורמונים בצורות שונות ובמינונים שונים.


הטיפול הסיני הטיפול הינו תהליך התהליך מתחיל מפגישת אבחון בה אנחנו מקבלים את כל המידע הרפואי: בדיקות דם ובדיקות נוספות אם קיימות והמידע המבוסס על סיפור המקרה האישי, מה את מרגישה ואיזה מידע מתקבל מאבחנות הגוף השונוץ(אבחנות דופק, לשון, בטן, מרידיאנים) לאחר האבחון ניתן להתחיל את הטיפול.

המדד להצלחה בתהליך הוא הפחתה עד העלמות הסימפטומים של היובש/ גלי החום ושינה טובה יותר ורציפה יותר שמצליחה להטעין באנרגיות ולכן נצפה גם ליותר אנרגיות וכוח במהלך היום.

במקרה של דלקות חוזרות בשתן נרצה לטפל בדלקת על ידי סילוק ואחר כך חיזוק על מנת שהדלקת לא תחזור.

הטיפול נעשה על ידי דיקור ומתן פורמולות צמחים. למידע נוסף על פגישת האבחון

bottom of page